Waarom wil ACN stoppen met het aanbieden van Financial Lease?
Wij gaan de komende jaren investeren in het verder verbeteren en ontwikkelen van onze dienstverlening aan particuliere consumenten. Dit vraagt onze volledige aandacht en dat betekent dat wij onze dienstverlening aan zakelijke klanten stoppen.
Blijft ALFAM bestaande klanten beheren?
Ja, wij blijven klanten beheren. Zij kunnen bij ons hun gegevens wijzigen en ontvangen financiële overzichten. In deze Q&A ziet u ook enkele dingen die niet meer kunnen.
NB
Wij blijven ook bezig met het actualiseren van persoons- en bedrijfsgegevens, onder andere via (her)identificatie en UBO)-verklaringen. Om die reden kunnen we uw klant ter verificatie nog vragen om zijn identiteitsgegevens of om een (hernieuwde) UBO-verklaring. We zullen uw klant hiervan op de hoogte brengen.
Welke data zijn van belang voor het indienen van een aanvraag voor Financial Lease?
Tot en met 31 maart kon u aanvragen indienen. Let erop: indien cijfers nodig zijn voor de beoordeling van het krediet, dan moesten deze ook uiterlijk 31 maart ingeleverd zijn. Vervolgens moet uiterlijk op 30 juni om 12:00 uur de definitieve aankoopfactuur met definitief kentekennummer, rijbewijs en formulier aanvullende klantvragen bij ons binnen zijn. Voor die aanvragen versturen wij, als de documenten goedgekeurd en compleet zijn, nog de laatste contracten. De contracten en alle aanvullend gevraagde documenten moeten op 15 juli voor 12:00 getekend door ons ontvangen zijn en de auto moet dan ook tenaamgesteld zijn. Houd er rekening mee dat leveringen van auto’s kunnen vertragen. Als de levering vertraagt tot na 15 juli, dan kunnen wij geen krediet verstrekken.
Wanneer moet de auto van de klant tenaamgesteld zijn als ik een nieuwe aanvraag heb gedaan?
Op 15 juli voor 12:00 moet een getekend contract en aanvullend gevraagde documenten door ons ontvangen zijn. De auto moet dan ook tenaamgesteld zijn. Houd er rekening mee dat leveringen van auto’s kunnen vertragen. Als dat vertraagt tot na 15 juli, dan kunnen wij geen krediet verstrekken.
Kan een klant de slottermijn herfinancieren als de lening afloopt?
Nee, dat is niet mogelijk. 3 maanden en 1 maand voorafgaand aan het aflopen van het krediet ontvangt de klant een brief. Daarin staat dat aan het einde van de krediettermijn de slottermijn betaald moet worden.
Kan een klant met een eenmanszaak het krediet overzetten naar een andere entiteit, zoals BV of VOF?
Nee, dat is niet mogelijk. Zo’n ‘indeplaatsstelling’ betekent voor ons dat er een nieuwe klant (nieuwe entiteit) ontstaat. De (voor ons) nieuwe entiteit moet als een nieuwe klant worden beoordeeld. In dat geval zou er een nieuw contract moeten komen, maar wij verstrekken per 1 april 2022 geen nieuwe kredieten meer.
Kan een klant met een Financial Lease van onderpand veranderen?
Nee, dit is niet mogelijk. Als de klant zijn auto wil verkopen, kan hij een inlossaldo opvragen. Dit moet voldaan worden, waarna de auto wordt vrijgegeven. Een nieuwe auto is een nieuwe lening en wij nemen geen nieuwe aanvragen meer in behandeling vanaf 1 april.
Zijn er binnen ABN AMRO alternatieve lease mogelijkheden?
ALFAM is onderdeel van ABN AMRO. ALFAM gaat zich volledig focussen op consumenten, terwijl we ondernemers blijven bedienen via ABN AMRO Asset Based Finance. Daar kan een ondernemer zijn of haar bedrijfsmiddelen (assets) financieren, of het nu gaat om een bedrijfswagen of een machine. Daarnaast biedt ABN AMRO zakelijke kredieten via New10.
Wat kan ik doen als ik verwacht dat een klant in financiële moeilijkheden kan komen?
Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op, zodat wij samen naar een oplossing kunnen kijken.
Waar kan ik terecht als ik een andere vraag heb?
Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen met uw accountmanager of het Sales Contact Center. Wij zijn bereikbaar via 030 – 659 67 15.