
Online identificatie
Voordat u een lening afsluit, willen wij graag weten wie u bent. Bovendien zijn wij wettelijk verplicht uw identiteit te controleren. Voor online identificatie heeft u het volgende nodig:
- Een unieke code, ontvangen van uw tussenpersoon;
- Uw identiteitsbewijs, bij voorkeur een Nederlands rijbewijs;
- Uw smartphone of tablet.
Bekijk de video
Zo werkt het: online identificatie in een paar stappen.
Tips bij het online identificeren
Het is belangrijk dat de kwaliteit van de foto van uw identiteitsbewijs en van uzelf goed is. Deze tips helpen u om goede foto’s te maken:
- Maak de foto’s bij daglicht en vermijd fel licht van lampen of spotjes;
- Zorg voor een donkere achtergrond;
- Heeft u een hoesje om uw identiteitsbewijs? Haal uw identiteitsbewijs dan eerst uit het hoesje;
- Gebruikt u een identiteitskaart of rijbewijs? Vergeet dan niet om ook een foto van de achterzijde te maken.
Veelgestelde vragen
Algemeen
- Waarom moet ik worden geïdentificeerd en geverifieerd?
Hiertoe zijn wij wettelijk verplicht als wij een klantrelatie aangaan. Met het vaststellen en controleren van uw identiteit, weten wij zeker dat u de persoon bent wie u zegt te zijn.
- Wat is de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) en waarom geldt dit voor Alpha Credit Nederland?
De Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) geldt voor financiële instellingen, zoals Alpha Credit Nederland. De wet is bedoeld om de integriteit van de financiële markten te waarborgen. Omdat wij ons willen inzetten bij het opsporen van financiële criminaliteit, sluit de Wwft goed aan op onze rol van verantwoord kredietverstrekker.
- Wat gebeurt er als ik mezelf niet identificeer?
Voor het afsluiten van uw Financial Lease contract is identificatie wettelijk verplicht. Als u zich niet identificeert, zullen wij uw lening niet uitbetalen.
Online identificatieproces
- Hoe werkt het online identificatieproces?
Bekijk de instructievideo of lees onderstaande uitleg.
● U ontvangt van uw tussenpersoon een e-mail met een unieke code. Met deze code start u uw identificatie. Gebruik hiervoor uw smartphone. Ook heeft u uw identiteitsbewijs nodig, bij voorkeur een Nederlands rijbewijs;
● Ga naar alphacredit.nl/identificatie en vul uw unieke code en geboortedatum in. Gebruikt u een PC of laptop? Dan moet u met uw smartphone de getoonde QR-code scannen om verder te gaan;
● Maak met uw smartphone een foto van uw identiteitsbewijs. Dit gaat vanzelf. Let op: bij een ID-kaart of rijbewijs moet u een foto maken van de voor- én achterzijde. De achterzijde bewaren wij echter niet omdat hier uw BSN op staat;
● Maak een foto van uzelf. Deze foto wordt ook vanzelf gemaakt. Daarna bent u klaar. - Hoe lang doe ik erover om mezelf te identificeren?
Dit is meestal in een paar minuten afgerond. Lukt het niet om dit binnen 10 minuten af te ronden, dan verloopt de sessie en moet u opnieuw beginnen.
- Het lukt me niet om mezelf te identificeren. Wat is er aan de hand?
Misschien helpen de volgende tips.
Foto identiteitsbewijs
● Gebruik de camera aan de achterkant van uw smartphone;
● Richt de camera op uw identiteitsbewijs en zorg dat deze binnen het kader valt. De foto wordt dan automatisch gemaakt;
● Een rood kader betekent dat het niet lukt om een goede foto te maken. Volg dan de uitleg op het scherm totdat het kader groen is: dan is de foto gemaakt;
● Maak de foto’s bij daglicht en vermijd fel licht van lampen of spotjes;
● Zorg voor een donkere achtergrond.Gebruik identiteitsbewijs
● Identificatie via een paspoort: maak een foto van de pagina met uw foto;
● Identificatie via een Europese identiteitskaart of Nederlands rijbewijs: maak een foto van de voor- én achterzijde;
● Gebruik alleen een origineel identiteitsbewijs, geen bewerkte versie of een kopie. Dit wordt niet goedgekeurd.Foto van uzelf
● Gebruik de camera aan de voorkant van uw smartphone;
● Richt de camera op uw gezicht, zorg dat uw gezicht in het kader valt en glimlach; de foto wordt dan automatisch gemaakt. Wij vergelijken deze foto met de foto op het identiteitsbewijs;
● Een foto van foto wordt niet goedgekeurd.Webpagina werkt niet
● Controleer de internetverbinding van uw smartphone en probeer het opnieuw;
● Misschien is er een technische storing. Probeer het later opnieuw. - Wat als het identificatieproces vastloopt?
Misschien is er een technische storing. Probeer het later opnieuw. Lukt het dan nog steeds niet, neem dan contact op met uw tussenpersoon.
- Is identificatie via een tablet ook mogelijk, in plaats van een smartphone
Dat is mogelijk, alleen is de camera van een tablet vaak van minder goede kwaliteit dan de camera van een smartphone. U kunt dus het beste een smartphone gebruiken.
- Is identificatie via een laptop of PC ook mogelijk, in plaats van een smartphone
Nee, identificatie is alleen mogelijk via een smartphone of tablet. Het is belangrijk dat de foto’s van uw identiteitsbewijs en van uzelf van hoge kwaliteit zijn. De camera’s van de meeste laptops en PC’s kunnen die kwaliteit niet bieden.
- Waarom moet ik ook een foto van mijzelf maken terwijl er een foto op het identiteitsbewijs staat?
Wij controleren de foto van uzelf met de foto van uw identiteitsbewijs. Zo weten wij zeker wie u bent.
- Moet ik instellingen op mijn smartphone aanpassen om mij te kunnen identificeren?
Dat is afhankelijk van hoe u uw smartphone heeft ingesteld. Misschien moet u uw browser, zoals Chrome of Safari, toegang geven tot uw camera. Hiervan krijgt u tijdens het identificatieproces een melding. Meestal wordt de toegang tot uw camera pas actief als u uw browser opnieuw start. U moet daarna ook het identificatieproces weer starten. Hiervoor gaat u naar alphacredit.nl/identificatie, waar u opnieuw uw unieke code en geboortedatum kunt invullen.
- Waarom moet ik een QR-code scannen?
Online identificatie kan alleen via een smartphone of tablet. Start u het proces met uw PC of laptop, dan is het noodzakelijk om met uw smartphone of tablet de QR-code te scannen om u te kunnen identificeren. Start u het proces direct met uw smartphone of tablet, dan hoeft u geen QR-code te scannen.
- Hoe scan ik een QR-code?
Veel smartphones kunnen een QR-code automatisch scannen als de camera op de code wordt gericht. Werkt dit niet op uw smartphone? Download een QR-scanner in de App Store of de Google Play Store.
- Het lukt me niet om de QR-code te scannen, wat nu?
Download een QR-scanner in de App Store of de Google Play Store.
- Welke besturingssystemen en browsers zijn geschikt voor online identificatie?
● Chrome voor Android 67.0+
● Firefox voor Android 63+
● Safari/iOS *11.2+. Let op: met een iPhone kunt u enkel gebruikmaken van Safari.
● Samsung Internet Browser 7.2 – 8.2 / 9.2+Heeft u een ander besturingssysteem? Misschien kunt u dan de smartphone van uw tussenpersoon of een familielid, vriend of collega gebruiken.
- Welke browser moet ik gebruiken op een iPhone?
Heeft u een iPhone, gebruik dan Safari als browser voor de online identificatie.
- Ik heb geen smartphone, wat nu?
Online identificatie is alleen mogelijk met een smartphone of tablet. Misschien kunt u even de smartphone van uw tussenpersoon of een familielid, vriend of collega gebruiken.
- Ik heb het hele proces doorlopen. Ontvang ik een bevestiging?
U krijgt een melding op uw scherm dat u het proces heeft doorlopen. Uw identificatie wordt nog beoordeeld en kan later nog worden afgekeurd. In dat geval ontvangt u hierover bericht en moet u zich opnieuw identificeren.
- Het lukt me niet om een goede foto te maken van mijn identiteitsbewijs. Wat moet ik doen?
Dit heeft vaak te maken met overbelichting. Let er daarom op dat u uw identiteitsbewijs voor een donkere achtergrond houdt die niet reflecteert. En zorg ervoor dat u geen last heeft van tegenlicht.
- Ik heb een hoesje om mijn paspoort. Werkt de online identificatie dan?
Nee, als u een hoesje om uw paspoort heeft, wordt de online identificatie afgewezen. Alle hoeken van het identiteitsbewijs moeten namelijk zichtbaar zijn. Zorg er dus voor dat u uw paspoort uit het hoesje haalt voor u de online identificatie start.
E-mail met de unieke code
- Ik heb geen e-mail ontvangen om het identificatieproces te starten, hoe kan dat?
Misschien is de e-mail in uw spambox terechtgekomen. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met uw tussenpersoon.
- De unieke code in de mail werkt niet, hoe kan dat?
Misschien is uw code verlopen, deze is namelijk 30 dagen geldig. Neem contact op met uw tussenpersoon voor een nieuwe code.
Type identiteitsbewijs
- Wat voor type identiteitsbewijs moet ik gebruiken voor het online identificatieproces?
U kunt zich identificeren met een geldig Nederlands rijbewijs, paspoort, identiteitskaart (ID-kaart) of verblijfsdocument.
- Moet het een Nederlands paspoort of identiteitsbewijs zijn?
Nee, online identificatie kan ook met een buitenlands paspoort of een identiteitsbewijs van landen binnen de EER (Europese Economische Ruimte). Let op: bij gebruik van een paspoort van buiten de EER, hebben wij ook een kopie nodig van een verblijfsdocument.
- Kan ik mij ook identificeren met een rijbewijs?
Ja, een rijbewijs heeft de voorkeur mits u een geldig Nederlands rijbewijs heeft en de Nederlandse nationaliteit bezit. Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit, gebruik dan een buitenlands paspoort of een EU-identiteitskaart voor de online identificatie.
- Kan ik mij ook identificeren met een verblijfsdocument?
Ja, dit is mogelijk.
Veiligheid
- Hoe weet ik of ik de mail van mijn tussenpersoon kan vertrouwen?
Controleer of de e-mail is verzonden vanaf het bij u bekende e-mailadres van uw tussenpersoon. Ook moet het adres van de webpagina www.alphacredit.nl/identificatie in de e-mail niet klikbaar zijn. Vertrouwt u het niet, neem dan contact op met uw tussenpersoon.
- Wat gebeurt er met de opgevraagde gegevens?
Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens. Op alphacredit.nl/privacy-statement vindt u hierover meer informatie.
- Mag ik mijn Burgerservicenummer (BSN) afschermen?
Wij mogen het Burgerservicenummer (BSN) van Financial Lease klanten wettelijk niet gebruiken en bewaren. U kunt als u dat wilt uw BSN afschermen tijdens de online identificatie. Gebruik in dat geval uw Nederlandse rijbewijs als identiteitsbewijs voor online identificatie. Het BSN staat op de achterkant en deze gebruiken en bewaren wij niet. U kunt ook een dun strookje papier of iets vergelijkbaars over het BSN plakken. Zorg ervoor dat de rest van het identiteitsbewijs wel goed zichtbaar is.
Als u een paspoort of identiteitskaart gebruikt, kunt u het BSN niet afschermen tijdens de online identificatie. Dit komt doordat het BSN bij deze identiteitsbewijzen onderdeel is van een langere code die we nodig hebben om te controleren of het identiteitsbewijs echt is. Bij een rijbewijs is dit niet het geval en kan de echtheidscontrole plaatsvinden met afgeschermd BSN. Gebruikt u een paspoort of identiteitskaart, dan maken wij uw BSN na de identificatie onleesbaar zodat het niet wordt opgeslagen.
- Waarom gebruiken jullie mijn Burgerservicenummer (BSN)?
In het geval van een paspoort of identiteitskaart gebruiken wij uw BSN om te kunnen controleren of het identiteitsbewijs echt is. Wij maken uw BSN na de identificatie onleesbaar zodat het niet wordt opgeslagen. Bij een Nederlands rijbewijs hebben wij het BSN niet nodig om de echtheid te controleren. Uw BSN staat op de achterkant en deze bewaren wij niet.
- Waarvoor gebruiken jullie de foto van mijn identiteitsbewijs?
Deze gebruiken wij voor de identificatie en de controle van uw gegevens. Daarnaast bewaren wij deze foto om te bewijzen dat wij u goed hebben geïdentificeerd. Wij gaan zorgvuldig met uw foto’s om. Dit geldt ook voor andere gegevens die u met ons deelt. Meer informatie vindt u op alphacredit.nl/privacy-statement.
Contact
Heeft u nog vragen? Neem contact op met uw tussenpersoon.