Let op! Geld lenen kost geld Let op! Geld lenen kost geld.
Ga naar pagina inhoud
Online identificatie
Let op! Alleen voor onze particuliere klanten
Snel en gemakkelijk

Dit heeft u nodig voor een succesvolle identificatie:

  • Een unieke code, die wij – of uw tussenpersoon – u schriftelijk hebben toegezonden.
  • Uw identiteitsbewijs, bij voorkeur een Nederlands rijbewijs.
  • Uw smartphone of tablet.

Heeft u alles bij de hand? Druk op ‘start online identificatie’ om te starten.

Online identificatie: zo werkt het.

Bekijk de video of lees de uitleg.

  • Pak de code erbij die wij u per brief, of via de e-mail van uw tussenpersoon, hebben toegezonden.
  • Ga op uw laptop/PC naar alphacredit.nl/identificatie, klik op ‘Start online identificatie’ en vul deze unieke code en uw geboortedatum in.
  • Scan de QR-code met uw smartphone om de ALFAM Identificatie app te downloaden.
  • Op uw laptop/PC verschijnt een tweede QR-code en een letter-/cijfercode. Met de ALFAM Identificatie app scant u de QR-code, of u voert de letter-/cijfercode in. U gaat nu verder op uw smartphone.
  • Maak een foto van uw identiteitsbewijs. De app doet dit automatisch.
  • Let op: bij een ID-kaart of rijbewijs moet u een foto maken van de voor- én achterkant.
  • De app leest de chip in uw identiteitsbewijs om uw gegevens te bevestigen.
  • Maak een selfie. Ook dit gaat automatisch door de camera op uw gezicht te richten. Daarna bent u klaar.

Vijf tips voor een succesvolle online identificatie:

  • Heeft u geen smartphone? Vraag of u de telefoon van een bekende mag gebruiken. U kunt de app na afloop verwijderen en er worden geen gegevens op de telefoon opgeslagen.
  • Zit uw identiteitsbewijs in een hoesje, haal het er dan uit.
  • Maak de foto’s bij daglicht, vermijd fel licht en gebruik een donkere achtergrond. Zo lukken de foto’s het best.
  • Maak uw selfie met onbedekt hoofd (geen zonnebril, hoed of sjaal), zichtbare oren en neutrale gezichtsuitdrukking.
  • U heeft 15 minuten de tijd om het hele proces te voltooien. Dit is ruimschoots genoeg.

Meer informatie vindt u bij de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen

Waarom moet ik mezelf online identificeren?

Door uw identiteit te controleren weten we zeker dat elke klant van ons de persoon is die hij zegt te zijn. Wij als verantwoord kredietverstrekker vinden het belangrijk om over de juiste gegevens te beschikken. Zo gaan we veilig om met uw leningen en zorgen ervoor dat u verantwoord gebruik kunt maken van onze producten. Daarnaast is dit onze wettelijke verplichting volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft). Deze wet is bedoeld om financiële criminaliteit tegen te gaan en geldt voor alle Nederlandse financiële instellingen.

Wat gebeurt er als ik mezelf niet identificeer?

Voor het afsluiten van uw Financial Lease-contract is identificatie wettelijk verplicht (zie vraag hierboven). Als u zich niet identificeert, kunnen wij uw lening helaas niet uitbetalen.

Geldt dit ook als mijn krediet bijna is ingelost?

Ja, als u een brief van ons heeft ontvangen moeten wij u gegevens actualiseren. De hoogte van uw lening maakt voor de actualisatie niet uit.

De brief is niet voor mij bestemd

Heeft u een brief ontvangen die niet voor u bestemd is, dan verzoeken wij u vriendelijk om deze brief te retourneren en de reden van het retour zenden op de envelop te vermelden.

Ik heb geen e-mail ontvangen om het identificatieproces te starten, hoe kan dat?

Misschien is de e-mail in uw spambox terechtgekomen. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met uw tussenpersoon.

De unieke code in de mail werkt niet, hoe kan dat?

De code is 90 dagen geldig. Is hij verlopen? Neem contact op met uw tussenpersoon voor een nieuwe code.

Welk identiteitsbewijs kan ik gebruiken voor het online identificatieproces?

U kunt zich identificeren met een geldig paspoort, een geldige identiteitskaart (ID-kaart) of een verblijfsdocument. Een geldig Nederlands rijbewijs heeft de voorkeur, maar dan moet u wel de Nederlandse nationaliteit bezitten. Zo niet, gebruik dan een buitenlands paspoort of een EU-identiteitskaart voor de online identificatie.

Hoe lang doe ik erover om mezelf te identificeren?

Dit is meestal in een paar minuten afgerond. Let op: lukt het niet binnen 15 minuten, dan verloopt de sessie en moet u opnieuw beginnen.

Het identificatieproces loopt vast. Wat nu?

Probeer het later opnieuw. Lukt het dan nog steeds niet, neem dan contact op met uw tussenpersoon.

Is identificatie ook mogelijk via een tablet, laptop of PC?

U start het online identificatieproces op laptop of PC, maar na het inloggen wordt u gevraagd verder te gaan op uw smartphone. Het is namelijk belangrijk dat de foto’s van uw identiteitsbewijs en van uzelf van hoge kwaliteit zijn. Een smartphone is daar het meest geschikt voor. De camera’s van tablets, PC’s en laptops zijn kwalitatief niet goed genoeg. Dan loopt u groot risico dat de foto wordt afgekeurd.

Waarom moet ik ook een foto van mezelf maken terwijl er een foto op het identiteitsbewijs staat?

Wij vergelijken uw selfie met de foto op uw identiteitsbewijs. Zo weten we zeker wie u bent.

Waarom moet ik een QR-code scannen als ik via mijn PC of laptop inlog?

Het identificatieproces verloopt via een app. Deze moet u downloaden op uw smartphone. Via de QR-code komt u meteen in de App Store of de Google Play Store.

Hoe scan ik een QR-code?

Veel smartphones scannen een QR-code automatisch als u de camera op de code richt. Werkt dit niet? Download een QR-scanner in de App Store of de Google Play Store.

Ik heb geen smartphone, wat nu?

Misschien kunt u eenmalig de smartphone van uw tussenpersoon of een familielid, vriend of collega gebruiken. Na gebruik verwijdert u de app. Uw gegevens worden niet op de smartphone of in de app opgeslagen.

Ik heb het hele proces doorlopen. Ontvang ik een bevestiging?

U krijgt een melding op uw scherm dat u het proces heeft voltooid. Let op: dit betekent niet dat uw identificatie akkoord is. Deze wordt door ons beoordeeld. Bij goedkeuring gaat uw kredietaanvraag verder. Wordt uw identificatie afgekeurd, bijvoorbeeld omdat de foto’s niet goed zijn gelukt, ontvangt u hierover een brief en moet u zich opnieuw identificeren.

Hoe weet ik of ik de e-mail van mijn tussenpersoon of brief kan vertrouwen?

Controleer of de e-mail is verzonden vanaf het bij u bekende e-mailadres van uw tussenpersoon. Bovendien is het webadres www.alphacredit.nl/identificatie in de e-mail niet klikbaar. Twijfelt u, of vertrouwt u het niet, neem dan altijd contact op met uw tussenpersoon of, als u als bestaande klant gevraagd bent om u te heridentificeren, direct via Alpha Credit Nederland op 088 – 949 0002. Ook in onze brieven communiceren wij de url van www.alphacredit.nl.

Wat gebeurt er met mijn gegevens, foto’s en BSN?

De app is alleen bedoeld om uw gegevens en foto’s veilig naar ons door te sturen. Deze informatie wordt niet in de app of op uw smartphone opgeslagen. U kunt de app na afloop verwijderen.
Wij mogen het Burgerservicenummer (BSN) van onze klanten wettelijk gebruiken en bewaren.
De foto op uw identiteitsbewijs gebruiken we voor identificatie en controle van uw gegevens. Deze foto wordt samen met de selfie opgeslagen om te bewijzen dat we u correct hebben geïdentificeerd. Wij gaan zorgvuldig met uw foto’s om. Dit geldt ook voor andere gegevens die u met ons deelt. Meer informatie vindt u op www.alphacredit.nl/privacy-statement.

Contact

Heeft u nog vragen? Als nieuwe klant kunt u contact opnemen met uw tussenpersoon. Bent u bestaande klant en heeft u een verzoek tot heridentificatie ontvangen, dan kunt u direct contact opnemen met Team Heridentificatie via 088 – 949 0002